Bröd, bröd, bröd

Italien är varmt och soligt. Var väl 23-24 grader mitt på dagen. Älsklingen kom och hämtade mig på skolan när lektionerna var slut och vi åkte till havet och hade picknick. Med sallad. Tonfisk och fetaost. Gott.  Jag tror jag spyr om jag ser en focaccia till. Vitt bröd överallt. I don´t want. Varför måste varje ställe, bar elller café, ha precis samma smörgåsar, focaccia, eller såna där andra vita med massa smält mozzarella - usch. Eller kanske en tramezzino. Eller trekantsmacka som vi brukar kalla dom. Visst bröd är ju gott men någon måtta får det liksom vara. Speciellt vitt som är noll fibrer i. Ok, nog om smörgåsar.

Nu går vi över till la lingua italiana. Idag har jag lärt mig en del på privatlektionen som det nästan blev. Bara jag, läraren och en tysk tjej. Man lär sig ganska mycket då. Så nu kan jag: Come ti chiami? och mi chiamo... och Quanti anni hai och Ho 28 anni och att penna heter la penna bl a. Och att fråga inte heter pregunta  (som spanskan) utan domanda. Och risposta. Svar. Läxa fick vi också. Bra att komma igång. Läraren verkar inte vilja förstå någon engelska eller spanska heller för den delen så ibland vet man inte ens vad man ska göra. Man kan ju inte göra uppgiften om man inte har förstått bad uppgiften är. Typ blablablabla....? Capito? Nej, no capisco. Och så har hon mage att bli arg och otålig (eller bara vara sådär härligt italienskt temperamentsfull kanske). men hallå - jag kanske är här för att lära mig. Någon gång kommer jag nog strejka. Om hon bara kör italienska så kör jag bara engelska. Jag kan bli envis om jag är på det humöret. Jag ligger på gränsen till obstinat på de där lektionerna kan jag säga.

Lite bilder också som visar att det inte bara är svårt och jobbigt. Ska klaga lite mindre men det blir nästan roligare då. Måste ju få skratta åt galenskapen. Mer om det en annan gång. Ha en bra kväll!
Ciao! Buena Sera!

image420

Viareggio. Några steg från vår lägenhet och där är havet!


image421

Vår framtida "local"? Vi ska bo i samma hus.


image423

Lär dig fickparkera ordentligt eller du kommer inte långt. Trafiken här är ett helt annat inlägg.


image424



image425

Bergsbyn Volterra


image426

Hustak i Volterra

Kommentarer
Postat av: Anonym

Såg de vackra italienska bilderna på modefrossa.se och surfade in på din blogg och fastnade. Bra blogg! Hoppas du kommer trivas i Italien! Jag bodde i Castiglione en sommar och där var fantastiskt vackert!

2007-04-11 @ 19:39:03
Postat av: Lina

Såg de vackra italienska bilderna på modefrossa.se och surfade in på din blogg och fastnade. Bra blogg! Hoppas du kommer trivas i Italien! Jag bodde i Castiglione en sommar och där var fantastiskt vackert!

2007-04-11 @ 19:39:24
URL: http://linis.blogg.se
Postat av: sanna

aaahhh, jag är avundsjuk. ofantligt, ni verkar ha det bra ni! Daniel ska börja sin training i vänsterstol snart, han har gett Pisa som önskemål, så vem vet, det kanske bli frekventa italienbesök för min del :P Den där läraren tycker jag dock verkar envis. Var obstinat, det tror jag hon behöver :)

2007-04-11 @ 23:50:43
URL: http://genkigenki.blogg.se
Postat av: Jennie

Ha ha ha! Galet svårt språk det där, jag gick ju en kurs på folkuniversitetet i S-tälje för några år sen och hade också en "härligt italiensk" lärare som bara pratade italienska och berättade om pasta och hur underbart Italien är hela tiden. Obstinat var nog ett ganska passande ord för mig på de lektionerna också! Men som Birgitta B säger: TRÄGEN VINNER. Du kommer att bli grym på italienska, just be patient ;-)

2007-04-12 @ 13:26:22
Postat av: Bellezza

Lina: tack tack! ska kolla in din blogg också. )
Sanna: jaaa, hoppas du kommer ner någon gång och hälsar på! idag uppfyllde jag min kvot av obstinat. får se reultatet imorgon... :o
Jennie: Trägen vinner. Så sant så sant. tålamod ok. idag sa jag vad jag tyckte om deras pedagogiska metoder. får se om det blir bättre.

2007-04-12 @ 14:38:36
URL: http://bellezzas.blogg.se
Postat av: Syster

Bröd!! mmmmm, me like! =) Kommer nog trivas som fisken i vattnet när vi kommer o hälsar på! =) Jag slår en pling i helgen. Kram!

2007-04-13 @ 18:58:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0