Shopping på SVT

131679-15

Såg precis programmet Shopping (Counter Culture) på SVT 2. Ett BBC - producerat program som handlar om olika länders designkultur och köpbeteende. Denna veckan var det Sverige och mycket handlade om H&M och IKEA och hur två så stora och framgångsrika företag kan komma från ett så litet land som Sverige.
Vi vill ha mycket för pengarna i Sverige och det är ju också därför alla ser likadana ut och har likadana möbler hemma.) Dessutom kräver vi svenskar funktionalitet och bekvämlighet av både kläder och möbler. Det är tråkigt att vi är så kollektiva och antagligen är vi ganska bortskämda med att allting ska vara så billigt. Men jag kan trösta er med att jag inte är något stort fan av svensk design. Visst handlar jag en del saker från IKEA och jag älskar H&M, men jag har alltid föredragit dansk design t ex. De vågar sticka ut mer vilket passar mig bättre. Dessutom kan jag inte stå emot krusidull och estetiskt vackra saker utan att det måste vara praktiskt. Så inget Acne eller Whyred på den här bloggen!
Nästa vecka var det Italiens tur. Jag ser fram emot intervju med Miuccia Prada och inslag från mindre företag med genuint hantverk.
Bye bye!

Kommentarer
Postat av: Vera

Oh shit jag missade det ikväll. Hoppas att det går i repris!

2006-11-16 @ 22:39:31
URL: http://verasvarld.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0