Protest mot sär skrivning!!!

131679-85

Nu får det banne mig vara nog! Nu är jag så trött på felaktiga särskrivningar så jag vet inte vad.
I skolan lärde man sig väl att alltid stavas alltid med två l, och aldrig stavas aldrig med två l. Likadant borde det vara med särskrivningar. I engelskan skriver man aldrig ihop två ord och i svenskan gör man det alltid. Ex. Coffe shop, ice cream, carrot cake (jag vet konstiga exempel).
Alltså i svenskan: morotskaka, luciavaka, medlemstidning, kassamedarbetare, bruksanvisning, lussebulle und so weiter... Jag blir så trött på att så många gör fel eller inte är medvetna om detta. Om man särskriver blir det ju ofta en helt annan innebörd och då ska man vara medveten om innebörden. Kassa medarbetare, kyckling lever, medlems tidning (vilken medlem?). Hoppas på bättring eftersom jag håller på att bli galen när man ser detta typ varje dag. Please!
Bye bye från en irriterad Bellezza

Kommentarer
Postat av: Marre

Ett tips! :)

http://gratisgen.se/?ref=30241
Bli medlem på gratis gen och få gratis prylar.. Vad sägs om presentkort på MQ eller ett playstation 2?

Läs mer på sidan om hur man gör.. men de är inget som kostar pengar!

jag vet att det funkar eftersom jag har kompisar som har fått sina grejer.. :)

2006-12-14 @ 19:41:58
Postat av: Ida

Haha, kassa medarbetare... undra om de fick många svar ^^ F
inns en väldigt rolig sida om särskrivningar (eller snarare emot dem) som tyvärr inte uppdateras längre, men den finns fortfarande, minns ej dock vad den heter... :)

2006-12-14 @ 21:49:52
URL: http://graceful.blogg.se
Postat av: Jennie

Visst stör man sig!! Tror att den där sidan Ida tänker på kan vara www.avigsidan.com. Där finns massa exempel på felaktiga särskrivningar och andra språkmissar. Vad sägs om "kul glass", "herr toalett", "matt rea" eller "gift orm säljes". Ha ha!

2006-12-15 @ 07:52:53
Postat av: Mill

En språkpolis! Jag är precis likadan. I min stad har vi en brottar lokal. Stor skylt dessutom...

2006-12-15 @ 18:46:33
URL: http://millssvada.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0